MENU
PORÓWNANIA (1)
Kuźnice Świdnickie –trójpolowa pocztówka przedstawiająca ; w części górnej pełen klimatu widok ogólny miejscowości z niemożliwą dziś do uchwycenia scenerią sianokosów w pierwszym planie, w lewej dolnej części widok na kuźnicki dworzec i w prawej dolnej części miejsce połączenia układów torowych kolei Szczawienko - Meziměsti oraz Śląskiej Kolei Górskiej.

Dodał: RobertM° - Data: 2011-01-19 01:59:51 - Odsłon: 9139
Rok 1916

Linia powstała dla powiązania przemysłu w północnych Czechach z kopalniami węgla w rejonie Wałbrzycha. O koncesję w 1871 r. wystąpiła spółka Kolei Wrocławsko-Świdnicko-Świebodzickiej (BSFEG, działająca od 1841 r.). Linia miała prowadzić z Chocne do Broumova (wówczas już znaczący ośrodek przemysłu tekstylnego) i dalej w stronę granicy prusko-austriackiej. W Meziměstí miał powstać dworzec, gdzie linia miała się rozgałęziać w stronę Starostina na północ do Wałbrzycha i na wschód do Broumova. Prace na południowym odcinku z Chocne do Nachodu rozpoczęły się w maju 1873 r., a północny odcinek z Nachodu do Mezimesti - pół roku później. Latem 1875 roku pociągi kursowały do Mezimesti, a w lipcu (26.) 1876 r. kolej dotarła do Otovic za Broumvem. Na przejazd pociągu przez granicę do Ścinawki trzeba było jeszcze czekać aż do kwietnia 1889 r.

15 maja 1877 r. strona pruska otworzyła ruch na linii ze Szczawienka do Meziměstí z przejściem granicznym w Starostinie. Po stronie pruskiej linię poprowadzono śmiało w terenie górskim prowadząc linię jak najbliżej lasów, kopalń (Konradów, Sobięcin, Kuźnice) i uzdrowiska w Szczawnie - majątku należącego do rodziny Hochberg, mającej największe udziały w spółce BSFEG. Linia schodziła się, bez krzyżowała, ze Śląską Koleją Górską na stacji w Kuźnicach. Powstała tam druga, towarowa stacja, nieopodal stacji pasażerskiej na upaństwowionej już wówczas linii głównej. Linię znacjonalizowano w 1884 r. i włączono do systemu Pruskich Królewskich Kolei Państwowych (KPEV) budując łącznicę ze stacji towarowej w Kuźnicach do stacji w Boguszowie. Linia jest jednotorowa, choć przyczółki mostów i tunel w Unisławiu zaplanowano pod położenie drugiego toru. Jedynie na krótkim, 400 metrowym odcinku pomiędzy stacjami Boguszów Gorce Wschód i Boguszów Gorce Towarowa ułożono ok. 1910 roku drugi tor dla lepszej organizacji ruchu pociągów z węglem wysyłanym z wałbrzyskich stacji na południe Europy. W 1909 r. linia służyła jako objazd magistralnej Śląskiej Kolei Górskiej z powodu zawału w tunelu pod Brzezinką . Od 1912 r. rozpoczęła się elektryfikacja linii prowadzona przez koncern AEG, zakończona w kwietniu 1914 r. próbnymi przejazdami pierwszych zespołów trakcyjnych. Od 1 czerwca 1914 r. rozpoczęto na linii ruch planowy trakcji elektrycznej - jako pierwszej na Dolnym Śląsku, testując na niej pionierskie konstrukcje.

W maju 1945 r. linia została przerwana przez wysadzenie w powietrze przez saperów niemieckich wiaduktu na Szczawienku, a do września tego roku Armia Czerwona zwinęła przewody jezdne, a następnie już służby PKP wycięły maszty trakcyjne. Na całej linii przejezdność przywrócono w 1947 r. i do początku lat 50. prowadzono tą linią umiarkowany ruch lokalny, a jedynie nocami kursowały przez Kuźnice, Szczawno i Szczawienko pociągi pospieszne do Warszawy prowadzone parowozami Ot1 z Jeleniej Góry. Główny ruch na linii prowadzono w relacji Wałbrzych Główny - Kuźnice - Mieroszów - granica państwa, a odcinek ze Szczawienka do Kuźnic był coraz bardziej marginalizowany, aż do likwidacji planowego ruchu pociągów w 1965 r. po reelektryfikacji Śląskiej Kolei Górskiej. Z biegiem lat torowisko niszczało, choć jeszcze w latach 80. była traktowana jako strategiczny objazd przemysłowego Wałbrzycha i przez to miała być utrzymana w ciągłości. Do 1988 r. kursowały od Szczawienka do Kuźnic pociągi zdawcze z węglem, ale od początku lat 90. była już rozkradana na wysokości Sobięcina i Białego Kamienia. Ostatecznie latem 1994 r. linię w nie do końca jasnych okolicznościach fizycznie rozebrano od km 2,4 do km 17,5. Pozostały odcinek od km 0,0 do km 2,4 przemianowano na Wałbrzyski Zespół Bocznic (PLK nr 869). Odcinek południowy od Kuźnic do granicy państwa funkcjonował stale w ruchu towarowym, z okresowymi przerwami w ruchu pasażerskim, min. w początku lat 80. kiedy remontowano tunel w Unisławiu. Pociągi z Wałbrzycha Głównego do Mieroszowa w trakcji spalinowej +wagon Bhp kursowały do maja 1990 r., a od tego roku uruchomiono kursy transgraniczne, najpierw realizowane czeskimi motorakami serii 810 w relacji z Mezimesti do Wałbrzycha Miasto, a potem polskim taborem (najczęściej SP32+2xBh). Okresowo od 1997 r. do 2001 r. kursował linią 291 pociąg z Wrocławia do Pragi, bywało że w podwójnej trakcji elektryczno-spalinowej. Nieekonomiczne składy i absurdalne czasy przejazdu spowodowały zawieszenie kursów. Wkrótce bo 14 grudnia 2003 r. zawieszono po raz pierwszy ruch pociągów osobowych, po to by po otrzymaniu środków ponownie uruchomić kursy od 4 stycznia 2004 r. Niedługo potem 31 marca 2004 r. definitywnie zamknięto ruch pasażerski i taki stan trwał przez 13 lat. Linia nie została zamknięta w ruchu towarowym, jednak pociągi kursują tu bardzo rzadko - czasem jeden na kilka miesięcy, przez to obsada stacji granicznej w Mieroszowie funkcjonuje wyłącznie na rozkaz. Jest to rezultat stanu technicznego linii. Skutkiem przeniesienia frachtów na przejście w Międzylesiu zamknięto w Wałbrzychu lokomotywownię.

Latem 2017 r. organizatorzy kolejowego transportu publicznego po czeskiej (Kraj Kralovohradecki) i po polskiej stronie (UMWD) doszli do porozumienia w sprawie uruchomienia weekendowych pociągów transgranicznych w rozkładzie 2018 r. od okresie od maja do września. Założono uruchomienie połączenia Wrocławia i Wałbrzycha Głównego z Teplicami nad Metují i Adršpachem w liczbie 4 par pociągów dziennie. Pierwszy pociąg reaktywujący linię 291 dla ruchu pasażerskiego wyruszył z Wrocławia w dniu 29 kwietnia o g. 5:46. (moose - różne źródła)

Kilometraż stacji (st.), przystanków (po.) i bocznic (bszl.) liczony od odgałęzienia od linii nr 274 na węzłowej stacji Wałbrzych Szczawienko. Obiekty nieistniejące/nieczynne zaznaczono kursywą, stacje węzłowe pogrubioną czcionką. W nawiasie kilometraż niemiecki liczony od stacji Wrocław Świebodzki:
- , Wałbrzych Szczawienko, st., km -0,374 (km 66,02)
- , Wałbrzych Szczawienko Petrobaza, bszl., km 1,466
- , Wałbrzych Szczawienko Górażdże, bszl., km 2,147
- , Wałbrzych Szczawienko PEC SA, bszl., km 2,184
- , Szczawno Śląskie Zdrój, st., km 4,985 (km 71,01)
- , Biały Kamień, st., km 10,495 (km 76,51)
- , Boguszów Gorce Wschód, podg., km 17,524
- , Boguszów Gorce Wschód, po., km 17,706 (km 83,72)
- , Boguszów Gorce Towarowy, st., km 18,389 (km 84,60)
- , Unisław Śląski, po., km 22,663 (km 88,68)
- , Mieroszów, st., km 28,033 (km 94,04)
- , Golińsk, d. po., km 31,300 (km 98,57)
- granica państwa, km 32,563 (km 99,90)
- , Meziměstí (CZ), st., km 34,501 (km 100,51)

W związku z ujęciem linii nr 291 w relację pociągów prowadzonych ze stacji Wrocław Główny posterunkom przyznano nowy kilometraż, uwzględniający odległość od stacji Wrocław Główny
- Wrocław Główny, st., km 0,000
...
- Wałbrzych Szczawienko, st., km 67,122
- Boguszów Gorce Wschód, po., km 84,730
- Unisław Śląski, po., km 89,688
- Mieroszów, st., km 95,057
- granica państwa, km
- Meziměstí, st., km 101,525

  • /foto/4963/4963836m.jpg
    1838
  • /foto/6220/6220452m.jpg
    1876 - 1890
  • /foto/6642/6642831m.jpg
    1897
  • /foto/241/241708m.jpg
    1900
  • /foto/263/263090m.jpg
    1900 - 1905
  • /foto/7835/7835444m.jpg
    1900 - 1905
  • /foto/203/203917m.jpg
    1900 - 1913
  • /foto/202/202757m.jpg
    1900 - 1915
  • /foto/204/204457m.jpg
    1908
  • /foto/264/264056m.jpg
    1910
  • /foto/270/270281m.jpg
    1910 - 1912
  • /foto/6943/6943583m.jpg
    1910 - 1917
  • /foto/4407/4407805m.jpg
    1913 - 1914
  • /foto/304/304388m.jpg
    1914
  • /foto/269/269248m.jpg
    1914 - 1919
  • /foto/237/237086m.jpg
    1914 - 1925
  • /foto/5310/5310241m.jpg
    1919 - 1923
  • /foto/5792/5792175m.jpg
    1919 - 1923
  • /foto/3492/3492467m.jpg
    1920
  • /foto/5069/5069262m.jpg
    1920 - 1923
  • /foto/8028/8028039m.jpg
    1920 - 1930
  • /foto/253/253722m.jpg
    1922
  • /foto/228/228954m.jpg
    1923
  • /foto/294/294021m.jpg
    1925 - 1927
  • /foto/175/175510m.jpg
    1925 - 1930
  • /foto/175/175881m.jpg
    1925 - 1930
  • /foto/262/262915m.jpg
    1925 - 1930
  • /foto/269/269632m.jpg
    1925 - 1930
  • /foto/211/211615m.jpg
    1925 - 1935
  • /foto/363/363989m.jpg
    1928
  • /foto/6642/6642968m.jpg
    1928
  • /foto/5755/5755172m.jpg
    1929 - 1939
  • /foto/3706/3706533m.jpg
    1930 - 1940
  • /foto/6916/6916744m.jpg
    1935 - 1936
  • /foto/5850/5850875m.jpg
    1936
  • /foto/244/244454m.jpg
    1937
  • /foto/253/253660m.jpg
    1938
  • /foto/5338/5338934m.jpg
    1938
  • /foto/269/269447m.jpg
    1939 - 1941
  • /foto/338/338566m.jpg
    1939 - 1941
  • /foto/3991/3991137m.jpg
    1940
  • /foto/7350/7350193m.jpg
    1942
  • /foto/121/121209m.jpg
    1944
  • /foto/5824/5824235m.jpg
    1947
  • /foto/373/373545m.jpg
    1952 - 1953
  • /foto/301/301787m.jpg
    1959 - 1960
  • /foto/315/315499m.jpg
    1959 - 1960
  • /foto/331/331873m.jpg
    1960 - 1965
  • /foto/3842/3842580m.jpg
    1960 - 1970
  • /foto/310/310081m.jpg
    1961
  • /foto/167/167203m.jpg
    1962 - 1964
  • /foto/5858/5858390m.jpg
    1963
  • /foto/5859/5859620m.jpg
    1963
  • /foto/248/248723m.jpg
    1965 - 1966
  • /foto/254/254816m.jpg
    1965 - 1966
  • /foto/268/268516m.jpg
    1965 - 1967
  • /foto/389/389036m.jpg
    1965 - 1968
  • /foto/249/249578m.jpg
    1986
  • /foto/310/310075m.jpg
    1992
  • /foto/266/266334m.jpg
    1994
  • /foto/5214/5214514m.jpg
    2003
  • /foto/103/103911m.jpg
    2005
  • /foto/121/121428m.jpg
    2006
  • /foto/121/121438m.jpg
    2006
  • /foto/6267/6267498m.jpg
    2006
  • /foto/122/122834m.jpg
    2006
  • /foto/5623/5623937m.jpg
    2007
  • /foto/147/147151m.jpg
    2007
  • /foto/161/161504m.jpg
    2007
  • /foto/161/161505m.jpg
    2007
  • /foto/191/191071m.jpg
    2007
  • /foto/247/247901m.jpg
    2008
  • /foto/247/247068m.jpg
    2008
  • /foto/247/247077m.jpg
    2008
  • /foto/263/263197m.jpg
    2008
  • /foto/247/247449m.jpg
    2008
  • /foto/247/247452m.jpg
    2008
  • /foto/248/248162m.jpg
    2008
  • /foto/248/248250m.jpg
    2008
  • /foto/248/248253m.jpg
    2008
  • /foto/248/248569m.jpg
    2008
  • /foto/253/253310m.jpg
    2008
  • /foto/305/305011m.jpg
    2009
  • /foto/261/261043m.jpg
    2009
  • /foto/263/263347m.jpg
    2009
  • /foto/263/263355m.jpg
    2009
  • /foto/263/263356m.jpg
    2009
  • /foto/275/275915m.jpg
    2009
  • /foto/283/283107m.jpg
    2009
  • /foto/306/306175m.jpg
    2009
  • /foto/271/271003m.jpg
    2009
  • /foto/3557/3557899m.jpg
    2009
  • /foto/308/308730m.jpg
    2010
  • /foto/309/309206m.jpg
    2010
  • /foto/331/331671m.jpg
    2010
  • /foto/338/338074m.jpg
    2010
  • /foto/339/339032m.jpg
    2010
  • /foto/339/339033m.jpg
    2010
  • /foto/339/339034m.jpg
    2010
  • /foto/339/339044m.jpg
    2010
  • /foto/339/339045m.jpg
    2010
  • /foto/348/348435m.jpg
    2010
  • /foto/348/348438m.jpg
    2010
  • /foto/5651/5651645m.jpg
    2010
  • /foto/401/401543m.jpg
    2011
  • /foto/4532/4532354m.jpg
    2011
  • /foto/441/441717m.jpg
    2012
  • /foto/445/445044m.jpg
    2012
  • /foto/5623/5623832m.jpg
    2012
  • /foto/5623/5623833m.jpg
    2012
  • /foto/5623/5623834m.jpg
    2012
  • /foto/3830/3830995m.jpg
    2013
  • /foto/3827/3827871m.jpg
    2013
  • /foto/3831/3831158m.jpg
    2013
  • /foto/3831/3831167m.jpg
    2013
  • /foto/3831/3831179m.jpg
    2013
  • /foto/3831/3831185m.jpg
    2013
  • /foto/3831/3831193m.jpg
    2013
  • /foto/3831/3831403m.jpg
    2013
  • /foto/3831/3831416m.jpg
    2013
  • /foto/3831/3831474m.jpg
    2013
  • /foto/4228/4228579m.jpg
    2013
  • /foto/4228/4228779m.jpg
    2013
  • /foto/4289/4289753m.jpg
    2013
  • /foto/4440/4440842m.jpg
    2014
  • /foto/4747/4747964m.jpg
    2014
  • /foto/4748/4748121m.jpg
    2014
  • /foto/4508/4508247m.jpg
    2014
  • /foto/4992/4992644m.jpg
    2014
  • /foto/4992/4992831m.jpg
    2014
  • /foto/4992/4992978m.jpg
    2014
  • /foto/5623/5623831m.jpg
    2014
  • /foto/5307/5307073m.jpg
    2015
  • /foto/5369/5369227m.jpg
    2015
  • /foto/5369/5369228m.jpg
    2015
  • /foto/5369/5369229m.jpg
    2015
  • /foto/5369/5369230m.jpg
    2015
  • /foto/5527/5527607m.jpg
    2015
  • /foto/5623/5623830m.jpg
    2015
  • /foto/5610/5610030m.jpg
    2015
  • /foto/5610/5610053m.jpg
    2015
  • /foto/5610/5610069m.jpg
    2015
  • /foto/5805/5805812m.jpg
    2015
  • /foto/5805/5805813m.jpg
    2015
  • /foto/5805/5805814m.jpg
    2015
  • /foto/5805/5805815m.jpg
    2015
  • /foto/6181/6181037m.jpg
    2016
  • /foto/6429/6429837m.jpg
    2017
  • /foto/6587/6587197m.jpg
    2017
  • /foto/6773/6773641m.jpg
    2017
  • /foto/6919/6919405m.jpg
    2017
  • /foto/7235/7235783m.jpg
    2018
  • /foto/7270/7270724m.jpg
    2018
  • /foto/7657/7657031m.jpg
    2018
  • /foto/7657/7657032m.jpg
    2018
  • /foto/7994/7994229m.jpg
    2019
  • /foto/8124/8124608m.jpg
    2019
  • /foto/7995/7995990m.jpg
    2019
  • /foto/7995/7995996m.jpg
    2019

Kolekcja Anity i Grzegorza Ż

Poprzednie: Budynek nr 28 Strona Główna Następne: Teatr Zdrojowy im. Henryka Wieniawskiego