Pierwszy dworzec kolejowy w Gdańsku, zbudowany przez Pruską Kolej Wschodnią dla obsługi odnogi (od Tczewa) linii Berlin – Kostrzyń – Krzyż – Piła – Bydgoszcz – Tczew – Królewiec. Otwarty 5 VIII 1852 roku; wnętrza przebudowano w latach 1871–1872. W 1886 roku uzyskał połączenie tramwajem konnym z Targiem Rybnym, w 1884 z dworca poprowadzono bocznicę wzdłuż Spichlerzy ul. Chmielną , w 1893 bocznicę do Zakładów Mięsnych przy Englischer Damm ...
Pierwszy dworzec kolejowy w Gdańsku, zbudowany przez Pruską Kolej Wschodnią dla obsługi odnogi (od Tczewa) linii Berlin – Kostrzyń – Krzyż – Piła – Bydgoszcz – Tczew – Królewiec. Otwarty 5 VIII 1852 roku; wnętrza przebudowano w latach 1871–1872. W 1886 roku uzyskał połączenie tramwajem konnym z Targiem Rybnym, w 1884 z dworca poprowadzono bocznicę wzdłuż Spichlerzy ul. Chmielną , w 1893 bocznicę do Zakładów Mięsnych przy Englischer Damm (ul. Angielska Grobla). Zaprzestał przyjmowania pociągów pasażerskich 1 X 1896; jego funkcję przejął Dworzec Centralny. Obsługiwał odtąd tylko ruch towarowy. W 1945 roku budynek dawnego dworca pasażerskiego uległ zniszczeniu; częściowo odbudowany przyjmował następnie transporty z repatriantami. Potem wykorzystywany do ekspedycji towarowej. Po roku 1995 zamknięty, wynajmowany przez PKP na działalność komercyjną. Budynki magazynów i budynek ekspedycji kolejowej zaczęto rozbierać od marca 2015, zachowując objęte ochroną konserwatorską dwa budynki mieszkalne na skraju dworcowej działki. (źródło Gedanopedia)
Pokaż więcej
Pokaż mniej
|
|||||||||||||||||||||||||||||||
Dworzec Brama Nizinna (dawny) na innych fotografiach | ||