MENU
Stacja osobowa w Kuźnicach. Widoczny z kładki nad torami peron Śląskiej Kolej Górskiej. Na zdjęciu uwieczniony jest w trakcie testów na Dolnym Śląsku elektryczny zespół trakcyjny obsługujący hamburską kolej podmiejską. Rozmiar celowo zawyżony z uwagi na ilość ciekawych "technikaliów".

Dodał: moose° - Data: 2009-05-25 20:09:49 - Odsłon: 6794
Lata 1922-1925


Dawna stacja węzłowa, w km 83,870 linii z Wrocławia (liczony kilometraż od posterunku odgałęźnego Wrocław Grabiszyn) do Jeleniej Góry i Zgorzelca oraz w km 17,707 linii ze stacji Wałbrzych Szczawienko do Mezimesti (niemal dokładnie w połowie trasy). Przedwojenny kilometraż liczony od Berlina na całej Śląskiej Kolei Górskiej: 339,86. Na stacji umieszczonej wyspowo pomiędzy torami linii głównej i wychodzącym łukiem ze stacji pojedynczym (dawniej 2 tory) torem w kierunku Mieroszowa są obecnie: budynek dworca z lat 1910-1912 z ciekawie zbudowaną wiatą peronową obsługującą dwa kierunki jazdy (uwaga! wiatę wycięto przed końcem 2006 r.), budynek posterunku odgałęźnego (w 2007 r. wyremontowany), budynek pierwszego dworca w Kuźnicach (nr 3) i dwa budynki pomocnicze - dawniej mieszkania obsługi stacji przy ul. Królowej Jadwigi 1-2. Sam budynek dworca znajduje się pod nr 4-4a. Układ torowy stacji jest wynikiem zaszłości powstałych w trakcie burzliwego rozwoju sieci kolejowej na Dolnym Śląsku. Na stacji krzyżowały się, a le bez połączenia ze sobą układy torowe dwóch odrębnych spółek kolejowych: BSFE (Kolej Wrocławsko-Świdnicko-Świebodzicka, która wybudowała linię Szczawienko-Mezimesti, omijającą Kotlinę Wałbrzyską) oraz NME (Kolej Dolnośląsko-Marchijska, która prowadziła aż do nacjonalizacji budowę Śląskiej Kolei Górskiej ze Zgorzelca/Węglińca aż do dzisiejszego Wałbrzycha Głównego). Z uwagi na konflikt interesów spółka BSFE zlokalizowała swój dworzec w oddaleniu od dworca państwowego, bliżej kopalni należących do głównego akcjonariusza spółki - Hochbergów z Książa (to nieistniejący już dworzec towarowy w Kuźnicach). Po upaństwowieniu największych śląskich kolei w połowie 80-tych XIX wieku układ dwóch dworców już nie miał większego sensu, gdyż był już wówczas jeden operator na linii - Zarząd Pruskich Kolei KPEV. Postanowiono zatem, że dawna stacja spółki BSFE będzie pełniła tylko rolę towarową. Dopiero jednak w pierwszej dekadzie XX w. zdecydowano o przebudowie stacji, budowie nowego dworca i przystosowaniu go do obsługi zarówno torów linii głównej, jak i linii -szczawieńskiej-. Przebudowa dworca poprzedzała elektryfikację stacji w 1913-14 roku, kiedy linia -szczawieńska- została jako pierwsza przystosowana dla trakcji elektrycznej. Budynek dworca w tej postaci istnieje do dnia dzisiejszego, choć od 2004 roku nie kursują już pociągi osobowe do Mezimesti, a dawna stacja czterokierunkowa jest od 1994 wyłącznie stacją trójkierunkową, po rozebraniu torów na linii do Wałbrzycha Szczawienko. Obecnie dawna stacja dzieli się na bezobsługowy przystanek i posterunek odgałęźny. W nieczynnym obecnie (od wielu lat) dworcu był bar do późnych lat 60-tych. Być może wyłączenie z ruchu linii przez Szczawno pod koniec l. 60-tych i ponowna reelektryfikacja linii głównej spowodowała brak zainteresowania tutejszym barem. Dworzec i jego sąsiedztwo są zaniedbane, a dlatego że zamieszkane dewastacja obiektów nie postępuje tak jak w innych miejscach. Niemniej jednak z peronów stopniowo znika bazaltowa kostka i elementy metalowe (parapety, rynny, barierki itp.). W 2007 roku przeprowadzono doraźny remont torowiska w kierunku Mieroszowa, jednak i to nie gwarantuje utrzymania przewozów w tym kierunku. (moose)

  • /foto/3335/3335399m.jpg
    1895 - 1900
  • /foto/104/104531m.jpg
    1900 - 1905
  • /foto/7677/7677528m.jpg
    1902
  • /foto/9615/9615085m.jpg
    1903
  • /foto/119/119687m.jpg
    1910 - 1912
  • /foto/200/200813m.jpg
    1912
  • /foto/200/200816m.jpg
    1912
  • /foto/8211/8211312m.jpg
    1912
  • /foto/8137/8137899m.jpg
    1913 - 1915
  • /foto/200/200296m.jpg
    1914
  • /foto/101/101460m.jpg
    1915 - 1925
  • /foto/364/364888m.jpg
    1916
  • /foto/66/66553m.jpg
    1917
  • /foto/7008/7008687m.jpg
    1920 - 1925
  • /foto/67/67665m.jpg
    1920 - 1945
  • /foto/404/404032m.jpg
    1922 - 1925
  • /foto/4427/4427380m.jpg
    1925
  • /foto/4222/4222285m.jpg
    1926
  • /foto/5917/5917035m.jpg
    1935
  • /foto/264/264051m.jpg
    1935 - 1939
  • /foto/61/61621m.jpg
    1937
  • /foto/6969/6969839m.jpg
    1939 - 1940
  • /foto/4293/4293993m.jpg
    1990 - 1995
  • /foto/9275/9275644m.jpg
    2003
  • /foto/9234/9234756m.jpg
    2004
  • /foto/10586/10586637m.jpg
    2006
  • /foto/9102/9102820m.jpg
    2006
  • /foto/119/119781m.jpg
    2006
  • /foto/119/119783m.jpg
    2006
  • /foto/119/119787m.jpg
    2006
  • /foto/119/119922m.jpg
    2006
  • /foto/119/119923m.jpg
    2006
  • /foto/131/131343m.jpg
    2006
  • /foto/200/200236m.jpg
    2008
  • /foto/200/200299m.jpg
    2008
  • /foto/4026/4026387m.jpg
    2012
  • /foto/441/441497m.jpg
    2012
  • /foto/441/441501m.jpg
    2012
  • /foto/3768/3768870m.jpg
    2013
  • /foto/5608/5608800m.jpg
    2015
  • /foto/5611/5611317m.jpg
    2015
  • /foto/5611/5611318m.jpg
    2015
  • /foto/5611/5611325m.jpg
    2015
  • /foto/7234/7234253m.jpg
    2018
  • /foto/7592/7592052m.jpg
    2018
  • /foto/7592/7592055m.jpg
    2018
  • /foto/9399/9399129m.jpg
    2021
  • /foto/10042/10042650m.jpg
    2022

Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa w Jaworzynie Śląskiej.

Poprzednie: Budynek nr 13 Strona Główna Następne: Budynek nr 6 (ruina)


moose | 2007-08-06 15:50:27
Przysłowiowego konia z rzędem temu kto wie co za pojazd stoi w torach peronu jeleniogórskiego. Nie wygląda mi to na ET/ES/EB88.
Rycho | 2007-08-06 17:45:53
Wystarczy piwo,ET 657/658 bauart 1907,późniejszy ET 99 widziany od tyłu
moose | 2007-08-06 20:26:46
Piwo powiadasz....oznaczenie serii ET 99 dla hamburskich podmiejskich EZT pozostało tylko w teorii (planowano na 1951 rok, ale rok później wycofano całą serię). Co do tego czy jest to E.T. 657/658 to tylko domysł modelarza - jakość zdjęcia nie pozwala na to żeby bez wątpliwości stwierdzić czy pantografy są blisko siebie jak w serii 551/552-669/670, czy szerzej rozstawione jak w 671/672-719/720, bądź w ostatniej serii 721/722-829/830. Pytanie - co robił EZT na prąd zmienny 6kV pod drutami na 15kV. Czy tylko próby jezdne dla pudeł z Wrocławia? Czy jakiś ekstra egzemplarz do testów przed wprowadzeniem ET88 na D. Śl.? Cieszę się, że ten temat to nie całkiem terra incognita.
Rycho | 2007-08-07 20:15:57
Po obróbce graficznej zdjęcia widać po prawej stronie przedniej części dachu dwa okrągłe "baniaki".Czyli izolatory wsporcze dwóch pantografów,tak jak 657/658.Co do nap.15kV odpowiedż jest bardzo prosta.Przenosimy się do Hamburga ,rok 1907.Postanowiono zelektryfikowac linie podmiejskie,wybrano nap.15kV,zamówiono m.in.4 ET657/658.i wielka klapa.Bardzo duża awaryjność sieci ,szczególnie zwarcia w tunelach.Obniżono napięcie do 6kV, a nawet na jednej lini do 3kV.Zamówione 4 ET okazały się bezużyteczne.Kilka przerobiono na nap.6kV,a 1 czy 2 przekazano po I WŚ na linie 15kV. Który to jedzie do Mezimesti i kiedy to było należałoby poszukać w literaturze.Oznaczenie serii ET 99 było tylko do 1945 roku.
Zed | 2009-05-25 20:11:18
Daj 1600
moose | 2009-05-25 21:17:02
Jest 1600