MENU
Gdańsk / Główne Miasto. Dwór Artusa. P, Willer, ok 1687. Dwór Artusa, jeden z najświetniejszych zabytków architektury świeckiej Gdańska, początkami sięga polowy XIV wieku. W wieku XV padł dwukrotnie pastwa płomieni. Wzniesiony na nowo w 1481 roku, stał się głównym ośrodkiem życia towarzyskiego kupiectwa gdańskiego, a niebawem również miejscem transakcji handlowych. W 1617 roku otrzymał nowa fasadę zaprojektowaną przez Abrahama van den Blocke. Zlikwidowano wówczas resztki gotyckiej fasady, pozostawiając jednak ostrołukową formę okien, doskonale harmonizującą z nowymi elementami niderlandzkiego renesansu. Pod oknem środkowym znajduje się portal z medalionami portretowymi króla Zygmunta III Wazy i jego syna Władysława. Do Dworu Artusa przylega widoczna z prawej kamieniczka o bogatej rzeźbiarsko malarskiej dekoracji, od XVIII wieku siedziba ławników.

Dodał: sawa° - Data: 2018-03-10 13:06:46 - Odsłon: 1353
Rok 1687


Dwór Artusa w Gdańsku powstał na początku XVI w. i pozostał w oryginalnym stanie do końca XX w. W Dworze stworzono centrum życia towarzyskiego, ujętego w szczegółowe przepisy. Odbywały się tu spotkania, biesiady, wesela, a także grano sztuki teatralne. Od 1742 r. służył również jako giełda. Budynek dworu wzniesiono w latach 1476-1481. Odbudowę, po zniszczeniach drugiej wojny światowej, zakończono w 1997 r. Wielką, gotycką halę dworu wypełniono dziełami sztuki fundowanymi przez bractwa Dworu Artusa od XV do XIX w.
Do najważniejszych zabytków dworu należy największy piec kaflowy Europy, wysokości 10,64 metrów, składający się z 520 bogato zdobionych kafli.
W skład zespołu muzealnego Dworu Artusa wchodzi także kamienica z historycznym wnętrzem, tzw. Sienią Gdańską, której wystrój pochodzi z przełomu XVII i XVIII w. Obecnie Dwór Artusa gromadzi zbiory ilustrujące dzieje i funkcje całego zespołu na tle życia gospodarczego i publicznego miasta, formowanie się kultury świeckiej gdańskiego mieszczaństwa.

  • /foto/10005/10005828m.jpg
    1608
  • /foto/7118/7118980m.jpg
    1838
  • /foto/10104/10104714m.jpg
    1841
  • /foto/10098/10098471m.jpg
    1848
  • /foto/8279/8279083m.jpg
    1861
  • /foto/8372/8372274m.jpg
    1870
  • /foto/9218/9218774m.jpg
    1880
  • /foto/10000/10000419m.jpg
    1890 - 1895
  • /foto/8353/8353083m.jpg
    1893
  • /foto/8029/8029172m.jpg
    1894
  • /foto/8370/8370765m.jpg
    1894
  • /foto/9634/9634025m.jpg
    1895 - 1900
  • /foto/7116/7116550m.jpg
    1897
  • /foto/7116/7116078m.jpg
    1898
  • /foto/8243/8243897m.jpg
    1898
  • /foto/10101/10101736m.jpg
    1900
  • /foto/7967/7967872m.jpg
    1900 - 1905
  • /foto/8788/8788973m.jpg
    1904
  • /foto/10579/10579194m.jpg
    1905 - 1910
  • /foto/8357/8357176m.jpg
    1905 - 1915
  • /foto/8194/8194442m.jpg
    1909
  • /foto/9839/9839962m.jpg
    1910 - 1013
  • /foto/9639/9639734m.jpg
    1910 - 1915
  • /foto/10732/10732780m.jpg
    1911
  • /foto/9176/9176308m.jpg
    1918 - 1920
  • /foto/9218/9218797m.jpg
    1920
  • /foto/7751/7751259m.jpg
    1920 - 1924
  • /foto/8194/8194451m.jpg
    1925
  • /foto/9166/9166126m.jpg
    1925 - 1930
  • /foto/8225/8225805m.jpg
    1928
  • /foto/8241/8241733m.jpg
    1930
  • /foto/8005/8005291m.jpg
    1930 - 1935
  • /foto/8005/8005300m.jpg
    1930 - 1935
  • /foto/8005/8005312m.jpg
    1930 - 1935
  • /foto/8921/8921956m.jpg
    1930 - 1935
  • /foto/9589/9589609m.jpg
    1930 - 1935
  • /foto/8460/8460630m.jpg
    1930 - 1939
  • /foto/7752/7752723m.jpg
    1930 - 1940
  • /foto/8349/8349516m.jpg
    1930 - 1940
  • /foto/9601/9601450m.jpg
    1930 - 1940
  • /foto/7752/7752691m.jpg
    1935 - 1940
  • /foto/8243/8243374m.jpg
    1935 - 1940
  • /foto/9496/9496369m.jpg
    1935 - 1940
  • /foto/8153/8153482m.jpg
    1940
  • /foto/7324/7324464m.jpg
    1941
  • /foto/7340/7340778m.jpg
    1941
  • /foto/8373/8373113m.jpg
    1942
  • /foto/10523/10523264m.jpg
    1944
  • /foto/7190/7190822m.jpg
    1945
  • /foto/7190/7190278m.jpg
    1948
  • /foto/9736/9736340m.jpg
    1950
  • /foto/8366/8366232m.jpg
    1960 - 1963
  • /foto/8204/8204628m.jpg
    1965
  • /foto/7916/7916302m.jpg
    1965 - 1967
  • /foto/8305/8305027m.jpg
    1965 - 1969
  • /foto/10814/10814933m.jpg
    1968 - 1970
  • /foto/8311/8311995m.jpg
    1970 - 1974
  • /foto/7239/7239241m.jpg
    1980
  • /foto/7488/7488729m.jpg
    1980
  • /foto/9538/9538010m.jpg
    1984
  • /foto/9361/9361193m.jpg
    1997
  • /foto/9219/9219803m.jpg
    1998
  • /foto/7928/7928543m.jpg
    1999
  • /foto/10246/10246822m.jpg
    2004
  • /foto/7130/7130275m.jpg
    2013
  • /foto/7130/7130396m.jpg
    2013
  • /foto/7130/7130397m.jpg
    2013
  • /foto/7130/7130398m.jpg
    2013
  • /foto/7141/7141570m.jpg
    2013
  • /foto/9032/9032424m.jpg
    2016
  • /foto/10245/10245673m.jpg
    2016
  • /foto/9202/9202283m.jpg
    2018
  • /foto/9202/9202286m.jpg
    2018
  • /foto/7751/7751300m.jpg
    2018
  • /foto/9202/9202247m.jpg
    2018
  • /foto/7900/7900417m.jpg
    2019
  • /foto/8352/8352914m.jpg
    2019
  • /foto/8474/8474604m.jpg
    2019
  • /foto/10103/10103331m.jpg
    2022
  • /foto/10103/10103338m.jpg
    2022
  • /foto/10005/10005575m.jpg
    2022
  • /foto/10022/10022577m.jpg
    2022
  • /foto/10022/10022579m.jpg
    2022
  • /foto/10095/10095426m.jpg
    2022
  • /foto/10096/10096433m.jpg
    2022
  • /foto/10005/10005540m.jpg
    2022
  • /foto/10107/10107240m.jpg
    2022
  • /foto/10021/10021389m.jpg
    2022
  • /foto/10503/10503680m.jpg
    2023

GDAŃSK w dawnych rycinach Zofia Jakrzewska - Śnieżko , Zakład Narodowy im. Ossolińskich 1985

Poprzednie: Zdjęcia lotnicze Strona Główna Następne: Zdjęcia lotnicze


sawa | 2019-12-15 10:07:41 | edytowany: 2022-09-11 09:21:48
Najstarszy  wizerunek kamienicy utrwalił w 1601 roku Antoni Möller na obrazie „Grosz, Czynszowy”. Przylegająca do Dworu Artusa od wschodu kamienica miała jeszcze wówczas charakter gotycki. Zważywszy miejsce musieli tutaj mieszkać znakomici obywatele Gdańska. W Końcu XIV wieku jej właścicielem był rajca Henig Lankow, a w końcu XV wieku Niederholf. Jego zapewne sumptem wystawiono tę piękną kamienicę gotycką, której 3-osiową fasadę zdobiły profilowane wnęki ujmujące okna, a zamykał krenelaż z kolistymi przeźroczami. Po pożarze, który w 1617 strawił częściowo Główne Miasto, kamienicę odbudowano w stylu renesansowym, zdobiąc jej fasadę bogatym wystrojem sgrallittowym i rzeźbami. Jej wygląd po odbudowie znany jest ze sztychu 1. Dickmanna. Jedynym elementem z tego czasu, zachowanym do dziś jest manierystyczny portal ze scenami igraszek bóstw morskich. W 1709 r. miasto wykupiło kamienicę z rąk prywatnych z przeznaczeniem na siedzibę sądów ławniczych, stąd jej nazwa - Nowy Dom Ławy - mało dziś używana, i dokonało przebudowy w latach 1710-1712, w stylu barokowym. Trzyosiową fasadę ujętą na narożach boniowanicm wieńczył szczyt o łagodnych spływach, z ustawionymi na nim rzeźbami. W 1851 r. fasadę nieznacznie zmieniono, zdobiąc jej płaszczyznę pionowymi i poziomymi opaskami. W księgach policji budowlanej zachowały się rysunki i projekty zasadniczej przebudowy wnętrza kamieniczki z lat 1900-1903. Ten remont dostosował wnętrze do potrzeb biur giełdy i ekspozycji kolekcji I Giełdzińskiego. Rozmiary remontu i jego charakter miały zasadnicze znaczenie dla społecznego odbioru kamienicy i utrwalenia w świadomości mieszkańców kultury mieszczańskiej Gdańska na dalsze 100 lat. W koncepcji przebudowy wnętrza kamienicy zasadniczy nacisk położono na rekonstrukcje starego układu. Zrekonstruowano od frontu wysoką sień, której w trakcie tylnym odpowiadały dwie kondygnacje mieszkalne. Jak więc od frontu kamienica posiadała trzy kondygnacje (ostatnią już częściowo w linii dachu), a w trakcie tylnym cztery kondygnacje.W czasie powojennej odbudowy, opierając się na wspomnianych przekazach ikonograficznych, arch. Maciej Kilarski podjął próbę wydobycia spod przedmurowań, najstarszej, gotyckiej formy kamienicy. Odsłonięto profilowaną gotycką elewację. (Czesława Bethjewska "Nowy Dom Ławy tzw. Sień Gdańska" 1994)