MENU
Fragment mapy z II połowy XIX w. Gorce liczyły wtedy od 400 do 450 mieszkańców . Dwie ciekawe rzeczy : 1/ Na dzisiejszym pl.Zwcięstwa stoi już 6 kamienic,tzn. że są chyba jednymi z najstarszych w tej miejscowości.2/ Linia kolejki wąskotorowj, oznaczona jako Rossbahn [Rumak Kolejowy] , łącząca szyby górnicze pod Chełmcem z bocznicą kolei w Gorcach.

Dodał: runner° - Data: 2007-07-15 18:59:53 - Odsłon: 11131
Lata 1870-1899


Koksownia oraz kopalnia wraz z szybami Klara zostały wyłączone z eksploatacji na początku lat 30tych XX wieku. Następnie zabudowania rozebrano, a rury szybowe zatopiono. Szyb Klara I , wentylacyjny szyb od pobliskiego Witolda kopalni Victoria (do 1945 szyb Clara kopalni Abendröthe), dziś w miejscu płyty boiska przy ulicy Olimpijskiej. Szyb Klara II odwodniony po 1945 roku, działał jako wentylator do 1993 roku, zasypany w 1994.

  • /foto/4569/4569319m.jpg
    1890 - 1920
  • /foto/126/126181m.jpg
    1899
  • /foto/288/288585m.jpg
    1900
  • /foto/3791/3791069m.jpg
    1900 - 1904
  • /foto/197/197311m.jpg
    1901
  • /foto/251/251092m.jpg
    1904
  • /foto/260/260635m.jpg
    1904
  • /foto/191/191601m.jpg
    1905 - 1910
  • /foto/191/191602m.jpg
    1905 - 1910
  • /foto/4291/4291837m.jpg
    1905 - 1910
  • /foto/3726/3726902m.jpg
    1905 - 1915
  • /foto/108/108449m.jpg
    1907
  • /foto/262/262638m.jpg
    1907
  • /foto/3282/3282278m.jpg
    1907
  • /foto/307/307245m.jpg
    1907
  • /foto/183/183179m.jpg
    1908
  • /foto/128/128014m.jpg
    1910
  • /foto/163/163033m.jpg
    1910
  • /foto/180/180965m.jpg
    1910
  • /foto/260/260739m.jpg
    1910
  • /foto/311/311007m.jpg
    1910 - 1912
  • /foto/3370/3370590m.jpg
    1910 - 1920
  • /foto/267/267382m.jpg
    1911
  • /foto/267/267385m.jpg
    1911
  • /foto/340/340160m.jpg
    1911
  • /foto/3272/3272791m.jpg
    1912
  • /foto/234/234019m.jpg
    1912
  • /foto/265/265479m.jpg
    1913
  • /foto/265/265552m.jpg
    1913
  • /foto/266/266559m.jpg
    1913
  • /foto/436/436101m.jpg
    1913
  • /foto/272/272730m.jpg
    1914
  • /foto/402/402922m.jpg
    1914
  • /foto/265/265469m.jpg
    1915
  • /foto/295/295027m.jpg
    1915
  • /foto/244/244953m.jpg
    1915 - 1920
  • /foto/4969/4969951m.jpg
    1915 - 1925
  • /foto/108/108265m.jpg
    1920
  • /foto/108/108604m.jpg
    1920
  • /foto/108/108605m.jpg
    1920
  • /foto/190/190382m.jpg
    1920
  • /foto/237/237849m.jpg
    1920
  • /foto/3363/3363977m.jpg
    1920 - 1923
  • /foto/245/245361m.jpg
    1922
  • /foto/197/197315m.jpg
    1924
  • /foto/192/192678m.jpg
    1925 - 1927
  • /foto/201/201956m.jpg
    1926
  • /foto/384/384284m.jpg
    1926
  • /foto/450/450046m.jpg
    1926 - 1928
  • /foto/167/167478m.jpg
    1928
  • /foto/5446/5446424m.jpg
    1928
  • /foto/214/214779m.jpg
    1933
  • /foto/128/128021m.jpg
    1933 - 1934
  • /foto/3312/3312925m.jpg
    1933 - 1935
  • /foto/314/314529m.jpg
    1950 - 1960
  • /foto/190/190610m.jpg
    1950 - 1970
  • /foto/5298/5298073m.jpg
    1950 - 1970
  • /foto/348/348537m.jpg
    1960 - 1970
  • /foto/3427/3427637m.jpg
    1965
  • /foto/3373/3373275m.jpg
    1965
  • /foto/3427/3427612m.jpg
    1965
  • /foto/175/175527m.jpg
    1965 - 1966
  • /foto/169/169148m.jpg
    1967 - 1968
  • /foto/348/348538m.jpg
    1971 - 1980
  • /foto/347/347309m.jpg
    1978 - 1985
  • /foto/353/353304m.jpg
    1990 - 1996
  • /foto/66/66008m.jpg
    2001 - 2002
  • /foto/98/98195m.jpg
    2006
  • /foto/104/104188m.jpg
    2006
  • /foto/167/167547m.jpg
    2006
  • /foto/232/232721m.jpg
    2008
  • /foto/250/250940m.jpg
    2008
  • /foto/305/305660m.jpg
    2009
  • /foto/311/311949m.jpg
    2010
  • /foto/312/312049m.jpg
    2010
  • /foto/4532/4532928m.jpg
    2014
  • /foto/5480/5480517m.jpg
    2015
  • /foto/5513/5513274m.jpg
    2015
  • /foto/7835/7835709m.jpg
    2019
  • /foto/7835/7835736m.jpg
    2019
  • /foto/7835/7835755m.jpg
    2019
  • /foto/7889/7889671m.jpg
    2019
  • /foto/7889/7889712m.jpg
    2019
  • /foto/7890/7890406m.jpg
    2019
  • /foto/7902/7902225m.jpg
    2019
  • /foto/7891/7891009m.jpg
    2019
  • /foto/7891/7891357m.jpg
    2019

www.wroclaw.dolny.slask.pl

Poprzednie: Ratusz Strona Główna Następne: Szyb Klara I,II (dawne)


Mojzesz | 2007-07-15 19:08:10
runner" - dzięki za ten kawałek jest to dość ciekawa mapa Ale jakbyś miał kolego całą i zechciał przesłać w dobrej jakości byłbym wdzięczny. Daj znać podam namiary jeśli tylko chcesz.
runner | 2007-07-15 19:18:38
Znajdziesz ją w Menu Mapy wraz kilkoma innymi.
ster | 2008-11-24 15:48:20
W miejscu ,w którym rozpoczyna swój bieg "Rossbahn" dalej kwitnie wydobycie węgla. Tyle tylko, że przez kopaczy z biedaszybów.
zemlja | 2009-06-30 20:12:17
Na tej mapie jest druga rozbanka od szybu Chwalibóg wzdłuż ulicy Sygietyńskiego ale nie widać dokąd
Gabi Nawrot-Południak | 2008-12-01 19:14:28
Dwa budynki przy obecnej ul. Górniczej wybudowano w 1873 r,pozostałe cztery przy Pl. Zwycięstwa w 1874 r. Za czasów niemieckich plac nosił nazwę Bluecherplatz.
ster | 2009-03-31 20:14:26
Warto również zwrócić uwagę na dwie główne drogi przebiegające przez Gorce w tamtych latach. Obydwie biegną od zachodu od obecnej ul Kolejowej w Czarnym Borze.Jedna przez wiadukt do obecnej ul. Traugutta a druga w kierunku Wzgórza Parkowego do Chopina dalej Kościuszki i Łącznej. Dzisiaj ta druga to zwykła ścieżka.
Kolekcja - J.Smolarz | 2009-05-29 18:55:27
na mniszku był już kamieniołom ;białe skałaki; oraz duży staw na koncu ul. kościuszki
Jd. | 2009-05-30 20:06:42
"Linia kolejki wąskotorowj, oznaczona jako Rossbahn [Rumak Kolejowy]" ;) Raczej Kolej Rumakowa ;) Rossbahn to po prostu kolejka konna..