MENU
Malowniczo wytrasowana linia kolejowa w okolicach Bolkowa. Tu pociąg jadący od strony Wierzchosławic zmierza w kierunku stacji Bolków - w oddali majestatyczna ruina zamku piastowskiego. Zdjęcie pierwotnie zamieszczone w Reichsbahn Kalendar w 1941 r.

[Poprzednio dodał: POLI° - 2008-03-07, odsłon: 1213]


Dodał: moose° - Data: 2014-09-08 20:25:30 - Odsłon: 5485
Lata 1930-1939

Jednotorowa linia ze Strzegomia do Bolkowa powstała pod koniec lat 80. XIX w., w okresie zagęszczania sieci kolejowej, stosownie do idei, iż każde miasto powiatowe w Prusach (a takim miastem był Bolków) ma mieć dostęp do kolei. Od decyzji o budowie linii w 1886 do realizacji minęły 4 lata. 20 km linię otwarto 1.12.1890 r. Linia obsługiwała liczne w okolicy kamieniołomy granitu, cukrownię w Grabinie oraz przędzalnie w Bolkowie. W 1895 roku przedłużono linię ze Strzegomia do Malczyc, dla uzyskania połączenia z portem na Odrze, jak również dla ułatwienia zbytu rolniczym terenom na północny-wschód od Strzegomia. 36 km odcinek otwarto 1.09.1895 r. Logicznym uzupełnieniem sieci była budowa odcinka z Bolkowa do Marciszowa prowadzona w trudnym terenie wschodniego grzbietu Gór Kaczawskich. Chodziło o uzyskanie połączenia ze Śląską Koleją Górską w Marciszowie i skrócenie drogi do granicy i na południe Europy. Górski odcinek linii oddano do eksploatacji 1.08.1899 r. W latach 1910-1911 linię Strzegom - Bolków zmodernizowano podnosząc jej parametry do rangi linii pierwszorzędnych. Celem było uzyskanie alternatywnej drogi dla pociągów pospiesznych z Wrocławia w kierunku Karkonoszy z ominięciem Wałbrzycha, a zwłaszcza niepewnego losu tunelu pod Szybowicami. Podczas modernizacji zlikwidowano przejazdy, przenosząc tory na nasypy i estakady, wyprofilowano łuki torów pod prędkości 70-80 km/h. Przebudowano również wjazd na stację w Marciszowie, już bez połączenia linii ze Strzegomia z koleją z Legnicy na posterunku odgałęźnym Krzywa Góra tylko wprowadzając łukiem tory od wschodu, bez konieczności zmiany czoła pociągu przy kontynuacji jazdy do Jeleniej Góry. Linię zamykano etapami. We wrześniu 1989 r. zamknięto ruch osobowy na odcinku Malczyce - Strzegom, a w 1996 r. zawieszono ruch osobowy ze Strzegomia do Marciszowa, który próbowano jeszcze reanimować przez wprowadzenie obsługi linii trakcją parową ze skansenu w Jaworzynie Śl. Ruch towarowy prowadzono do 2006 r. ze Strzegomia do Grabiny i sporadycznie do Bolkowa, a od 2009 r. pociągów już nie potrzebują zakłady zbożowe w Ujeździe Górnym. Na odcinku od Ujazdu Górnego do Strzegomia linia została już fizycznie rozebrana. Na odcinku Grabina - Marciszów linia jest w wielu miejscach nieprzejezdna z powodu zniszczeń i kradzieży torów. W 2016 roku odcięto linię od układu torowego stacji Marciszów. Jej los, za wyjątkiem krótkiego odcinka Strzegom-Grabina został już przypieczętowany decyzją MIB z maja 2017 r. - odcinek Grabina-Marciszów (moose - różne źródła)

Kilometraż stacji (st.), przystanków / ładowni (po./pół.) przedstawia się następująco (w nawiasie kilometraż niemiecki obrazujący ówczesny podział linii 302 na dwa odcinki: Strzegom-Malczyce i Strzegom-Marciszów):
- , Malczyce, st., km 0,000 (km 36,28)
- , Proszków, poł., km 6,915 (km 29,37)
- , Bukówek, st., km 10,160 (km 26,10)
- , Ujazd Górny, st., km 16,053 (km 20,24)
- , Łagiewniki Średzkie, poł., km 21,216 (km 16,06)
- , Piekary-Udanin, poł., km 24,119 (km 12,17)
- , Jaroszów, st., km 30,290 (km 6,00)
- , Strzegom, st., km 36,283 (km 0,00)
- , Strzegom Miasto, po., km 38,029 (km 1,72)
- , Grabina Śląska, poł., km 39,906 (km 3,62)
- , Roztoka, st./ład., km 46,184 (km 9,89)
- , Kłaczyna, po., km 49,842 (km 13,55)
- , Bolków, st./ład., km 56,243 (km 19,95)
- , Stare Rochowice, st., km 61,000 (km 24,71)
- , Poręba Górska, po., km 66,016 (km 29,72)
- , Domanów Jaworski, st., km 67,825 (km 31,50)
- , Marciszów, st., km 73,549 (km 37,22)

  • /foto/7529/7529488m.jpg
    1900
  • /foto/174/174784m.jpg
    1907 - 1910
  • /foto/3405/3405268m.jpg
    1910 - 1912
  • /foto/8190/8190422m.jpg
    1917
  • /foto/177/177599m.jpg
    1921 - 1924
  • /foto/9597/9597720m.jpg
    1939 - 1940
  • /foto/410/410759m.jpg
    1984
  • /foto/4426/4426501m.jpg
    1991
  • /foto/7339/7339039m.jpg
    2002
  • /foto/139/139099m.jpg
    2006
  • /foto/4766/4766427m.jpg
    2012
  • /foto/3407/3407250m.jpg
    2012
  • /foto/3497/3497455m.jpg
    2012
  • /foto/3979/3979608m.jpg
    2013
  • /foto/4726/4726564m.jpg
    2014
  • /foto/5688/5688474m.jpg
    2015
  • /foto/5971/5971688m.jpg
    2016
  • /foto/5971/5971744m.jpg
    2016
  • /foto/5971/5971779m.jpg
    2016
  • /foto/5971/5971811m.jpg
    2016
  • /foto/5972/5972032m.jpg
    2016
  • /foto/5972/5972070m.jpg
    2016
  • /foto/5973/5973173m.jpg
    2016
  • /foto/6405/6405724m.jpg
    2016
  • /foto/9146/9146929m.jpg
    2018
  • /foto/8530/8530758m.jpg
    2020
  • /foto/8530/8530759m.jpg
    2020
  • /foto/8662/8662094m.jpg
    2020
  • /foto/9005/9005112m.jpg
    2020
  • /foto/9005/9005113m.jpg
    2020
  • /foto/9385/9385713m.jpg
    2021

Eisenbahnen zwischen Oder und Weichsel Hans-Wolfgang Scharf , Eisenbahn-Kurier Verlag , Freiburg 1981

Poprzednie: Wnętrza Strona Główna Następne: Wnętrza