Jesteś niezalogowany
NOWE KONTO

Polski Deutsch

      Zapomniałem hasło/login


ä ß ö ü ą ę ś ć ł ń ó ż ź
Nie znaleziono żadnego obiektu
opcje zaawansowane
Wyczyść

 
 
 
 
Przejazd kolejowy (Wrocław - ul. M.H. Kamieńskiego / LK 292)
2
 
Przejazd kolejowy (ul. Sołtysowicka)
2
 
Przejazd kolejowy (Wrocław - ul. Mydlana / LK 292)
4
 
Przejazd kolejowy (ul. Kowalska / LK 292)
1
 
Przejazd kolejowy (ul. Chałupnicza / LK 292)
1
 
Przepust wodny (LK 292 / ul. Herbsta)
2
 
Przejazd kolejowy (Wrocław - ul. Działdowska / LK 292)
1
 
Przejazd kolejowy (ul. Swojczycka / LK 292)
1
0,000
Stacja kolejowa Jelcz Miłoszyce
28
4,060 km
Przystanek kolejowy Chrząstawa Mała
4,680 km
Przystanek kolejowy Chrząstawa Wielka (nie istnieje)
4
6,149 km
Przystanek kolejowy Nadolice Wielkie (d. stacja)
19
8,530 km
Przystanek kolejowy Nadolice Małe
11,401 km
Przystanek kolejowy Dobrzykowice Wrocławskie (d. stacja)
13
12,875 km
Przystanek kolejowy Wrocław Wojnów Wschodni
1
13,000 km
Wiadukt drogowy (WOW / LK 292)
7
13,822 km
Przystanek kolejowy Wrocław Wojnów
27
14,910 km
Przystanek kolejowy Wrocław Strachocin
1
15,867 km
Most Strachociński (kolejowy)
17
16,894 km
Stacja kolejowa Wrocław Swojczyce
52
17,775 km
Przystanek kolejowy Wrocław Popiele
7
19,526
Przystanek kolejowy Wrocław Kowale
15
20,437 km
Wiadukt kolejowy (LK 292 / ul. Bolesława Krzywoustego)
4
21,447
Stacja kolejowa Wrocław Sołtysowice
25
24,516
Posterunek odgałęźny-bocznicowy Wrocław Różanka
3
27,004
Posterunek odgałęźny Wrocław Osobowice WO2 (Teresin)
28,773
Stacja kolejowa Wrocław Osobowice
24
 
 
 
 
  ID: 4551039

Linia kolejowa nr 292 Jelcz Miłoszyce - Wrocław Osobowice



Budowa
1911-1912, 1922, 194x
Status
Istnieje częściowo
Likwidacja
2000
 
Budowę linii kolejowej z Jelcza Miłoszyc do Sołtysowic rozpoczęło Państwo Pruskie w 1911 roku, tuż po poprowadzeniu drogi kolejowej z Brochowa do Opola Groszowic w 1909 r. Na stacji Jelcz Miłoszyce odgałęziała się na północ linia kolejowa, która miała ułatwić transport surowców z Opolszczyzny i wschodnich rejonów rejencji wrocławskiej do portów odrzańskich. Linia pełniła funkcję wschodniej obwodnicy kolejowej Wrocławia. Pracę nad budową linii przerwał wybuch I wojny światowej na stacji w Dobrzykowicach. ...
Budowę linii kolejowej z Jelcza Miłoszyc do Sołtysowic rozpoczęło Państwo Pruskie w 1911 roku, tuż po poprowadzeniu drogi kolejowej z Brochowa do Opola Groszowic w 1909 r. Na stacji Jelcz Miłoszyce odgałęziała się na północ linia kolejowa, która miała ułatwić transport surowców z Opolszczyzny i wschodnich rejonów rejencji wrocławskiej do portów odrzańskich. Linia pełniła funkcję wschodniej obwodnicy kolejowej Wrocławia. Pracę nad budową linii przerwał wybuch I wojny światowej na stacji w Dobrzykowicach. Linię zrealizowano w trudnych latach 20. (czasy kryzysu inflacyjnego) i rozszerzono ją o bocznicę towarową z Sołtysowic do Różanki, która była silnie uprzemysłowionym osiedlem w aglomeracji wrocławskiej. Z czasem zdecydowano o przedłużeniu linii kolejowej z Różanki do Osobowic z połączeniem do magistralnej trasy poznańskiej - to połączenie zrealizowano w latach 40. Po zakończeniu wojny linia służyła do objazdu zniszczonego węzła wrocławskiego, stąd charakterystyczne dla tamtego okresu nazwy tymczasowe przystanków i stacji. Linia jednotorowa spinała osiedla rozrastającego się miasta, jednak z uwagi na ograniczoną przepustowość i liczne skrzyżowania z ulicami jej użyteczność malała (V max 50 kmh). Już w latach 20 i 30. z powodzeniem zastąpiono na tej linii trakcję parową mniejszymi wagonami akumulatorowymi (jednostki AT 259/260, 355/356, 357/358, 359/360, 361/362, 491/492 tzw. Wittfeldami stacjonującymi na stacji Wrocław Główny). Zdarzało się też że do tych pojazdów silnikowch doczepiano jeden, dwa wagony towarowe nadawane z mniejszych stacji. Otwarcia poszczególnych odcinków linii:
- Jelcz Miłoszyce - Nadolice Wielkie 15.08.1912 (KPEV)
- Nadolice Wielkie - Dobrzykowice Wrocławskie 01.11.1912 (KPEV)
- Dobrzykowice Wrocławskie - Wrocław Sołtysowice 01.04.1922 (DRG)
- Wrocław Sołtysowice - Wrocław Osobowice 1941-1945 (?) (DRG)
W 1939 roku trasą kursowało 3 pary pociągów, w 1944 3 pary w kierunku Jelcza Laskowic i 4 w kierunku Wrocławia Nadodrze. W 1963 roku 6 par, w 1986 roku 6 par w relacji Opole Główne - Wrocław Nadodrze (97 km). Ostani remont nawierzchni przeprowadzono w latach 1985-1986. Linię zelektryfikowano 30.06.1987 z Jelcza do Sołtysowic i 29.05.1988 r. z Sołtysowic do Osobowic wprowadzając na trasę EZT serii EN57, kursujące najczęściej w podwójnej trakcji. Ruch pasażerski na linii Miłoszyce - Sołtysowice zawieszono 23.06.2000 r., w tym samym roku zlikwidowano trakcję elektryczną na odcinku z Sołtysowic do Osobowic, a 2 lata później zawieszono tam kursy pociągów towarowych. W 2011 r. przywrócono po remoncie przejezdność odcinka z Osobowic do Sołtysowic. W kwietniu 2017 r. (10/4) uruchomiono ponownie komunikację pasażerską pomiędzy stacjami Wojnów i Osobowice (obsługa szynobus KD). W październiku 2018 r. ma rozpocząć się gruntowny remont linii, tak by oddać ją do użytku na koniec 2019 r. W ramach modernizacji linii wyremontowane zostaną także wszystkie przystanki kolejowe. Na terenie miasta będą to: Wrocław Wojnów, Wrocław Swojczyce i Wrocław Kowale. Poza tym od podstaw zbudowane zostaną trzy nowe przystanki - Wrocław Łany, Wrocław Strachocin i Wrocław Popiele (nazwy robocze) . Całkowita wartość projektu 72,2 mln zł. Zadanie ukończono pod koniec 2021 roku. (moose - różne źródła)

Kilometraż stacji, przystanków i posterunków na linii nr 292 liczony od stacji w Jelczu Miłoszycach (w nawiasie niemiecki kilometraż liczony od stacji Wrocław Sołtysowice - odrębny dla odcinka Sołtysowice - Jelcz i Sołtysowice - Osobowice). Stacje węzłowe zaznaczono pogrubioną czcionką. Obiekty nieczynne/nieistniejące/zlikwidowane - kursywą:

- , Jelcz Miłoszyce, st., km 0,000 (km 21,44)
- , Chrząstawa Mała, po., km 4,060
- , Chrząstawa Wlk., po., km 4,680 (km 16,76)
- , Nadolice Wlk, po., km 6,149 (km 15,29)
- , Dobrzykowice Wrocławskie, po., km 11,401 (km 10,04)
- , Wrocław Wojnów, po., km 13,822 (km 7,62)
- , Wrocław Swojczyce, st., km 16,894 (km 4,55)
- , Wrocław Kowale, po., km 19,526 (km 1,92)
- , Wrocław Sołtysowice, st., km 21,447 (km 0,00)
- , Wrocław Różanka, podg./ład., km 24,516 (km 3,07)
- , Wrocław Osobowice WO2 (Teresin), podg., km 27,004 (km 5,56)
- , Wrocław Osobowice, st., km 28,773 (km 7,33)

W Nadolicach Małych (Nädlau) planowano zbudować, bądź zbudowano przystanek (powstała infrastruktura z domami kolejowymi), jednak z racji nieopłacalności (?) koleje pruskie nie otworzyły tego przystanku (wg G. Guerscha)
Pokaż więcej Pokaż mniej
 

  • Data: 1980-1990
    komentarze: 8
    Rozkład jazdy pociągów na trasie Opole Wrocław przez Miłoszyce ...
  • Data: 2007-04-11
    komentarze: 0
    Wojnów - ul. Przy Torze prowadząca od ul. Gitarowej i budowanego ...
  • Data: 2008-09-06
    komentarze: 1
    Skrzyżowanie ulic Krzywoustego i Kowalskiej. Po lewej wiadukt ...
  • Data: 2010-11-11
    komentarze: 0
    Wiadukt i rondo na Obornickiej
  • Data: 2010-11-11
    komentarze: 0
    Wiadukty nad Obornicką i linią kolejową. Widok na zachód
  • Data: 2014-03-26
    komentarze: 0
    Przejazd kolejowy przy ul. Działdowskiej w ujęciu od wlotu wschodniego ...

Linia kolejowa nr 292 Jelcz Miłoszyce - Wrocław Osobowice na innych fotografiach
  • 2013