Stację kolejową w Bolkowie zbudowano jako końcową już ok. 1888 r. na północ od miasta na terenie wsi Gross Waltersdorf, później włączonej do Bolkowa. Całą linię otwarto dopiero 2 lata później. Od początku przewidywano że na stacji będzie istotny ruch manewrowy i nadania z licznych zakładów przemysłowych w mieście (głównie tkalnie, ale też tartaki, cegielnia). Dawniej stacja miała 3 tory główne i 2 tory dodatkowe. Przed dworcem dwa perony, pierwszy jednokrawędziowy i drugi - dwukrawędziowy. Od jednego toru dodatkowego odchodził tor boczny na dwa place składowe. Ruchem na dawnej stacji kierowano aż z trzech posterunków nastawni - dysponującej w budynku dworca, i wykonawczych Bw1 na północnej iglicy i Bw2 - na południowej. Obydwie nastawnie już nie istnieją. Nastawnia Bw2 spłonęła koło 2005 roku i była skrupulatnie ruinowana. Nastawnia Bw1 jest rozgrabiona, jeszcze pod koniec lat 10. stała. Do ok. 2005 r. do Bolkowa dojeżdżały jeszcze ostatnie pociągi zdawcze z węglem. Od 2009 roku dojazd do Bolkowa nie jest już możliwy - podczas remontu DK3 zaasfaltowano przejazd i wjazd na stację. (moose)